Framtiden, ?

080207

Jag har under en tid känt mig splittrad och fundersam gällande vad jag vill arbete med i framtiden, hur jag vill förvalta den utbildning jag har och hur/i vilken riktning jag vill satsa och vidareutvecklas. Är jag tillräckligt intresserad, har tillräckligt med lust och mod för att satsa, eller skall jag kanske byta bana helt?

Efter ett kärt återseende med Charlotte i förra veckan, då vi spenderade halva dagen med att fika, promenera och gå i affärer kunde vi konstatera att detta var funderingar som vi i stor utsträckning delade.  Kom fram till att dessa frågor kommer i cykler om 3-5 års perioder. Vi är både två målinriktade individer som tycker om tidsbegränsningar och att känna av att man tar steg framåt. Man har exempelvis skolåren med steg i treårs intervaller som man kan fokusera på, därefter är det universitetsstudier och slutligen vidare ut i arbetslivet. Här tar dock de givna intervallerna slut vilket gör att det blir upp till en själv att sätta upp riktlinjerna och skapa sina egna intervaller. Jag tror det är nödvändigt att röra på sig (att byta arbetsplats eller få andra arbetsuppgifter) för att kunna utvecklas och inte riskera att bli för bekväm och fastna.

Än har jag ingen tanke på att söka mig bort från min nuvarande arbetsplats men är viktigt att emallanåt fundera på hur man vill förvalta sin kunskap i framtiden. Har dessutom ett yrke som är mentalt krävande varpå det troligtvis är klokt att begränsa antalet år med kontakten med klienter. Kanske bryter jag in på en helt ny bana om några år? Skulle exempelvis gärna se mig själv hålla på med inredning och design, viket idag är ett givande fritidsintresse. Är dock tveksam till om jag skulle sätta mig i skolbänken igen vilket skulle innebära både ett tidsmässig och ekonomiskt ställningstagande. Finns ju dock andra sätt att byta karriär på och det är inte alltid som det krävs en specifik utbildning. Får helt enkelt se vad jag väljer att ta mig för framöver..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0