Helgdramatik

081005
Bäst som vi satt i soffan igår och pratade och slötittade på TV´n hörde vi något vid ytterdörren. Föst trodde vi att det var vinddrag men sedan såg vi hur handtaget försiktigt trycktes ner några gånger. Var först övertygad om att någon försökte bryta sig in men sedan började personen ihärdigt att ringa och knacka på dörren. Efter en blick i titthålet kunde vi konsatera att det var en av våra kvinnliga grannar som var kraftigt berusad. Första tanken var att ignorera henne då jag inte var upplagd för "kvällsarbete" trots att jag hade jouren på jobbet.. Efter att ha suderat henne en stund och sett hur hon knackade på både förrådsdörren och hissdörren samt försökte använda en stor petflaska som nyckel att öppna vår dörr med kände vi båda vårt medmänskliga ansvar. Kvinnan var endast iförd morgonrock och hon svamlade och trodde att hon var på jobbet då vi ledde ner henne till hennes egen lägenhet. Hon var ensam hemma, sånär som på en underbar liten kattunge som jag övervägde att ta med hem, och efter att ha pratat med henne en liten stund från sängkanten somnade hon direkt. Efteråt kunde vi inte låta bli att skratta åt händelsen, samtidigt som det hela var tragiskt.


Med tanke på kvinnans tillstånd var det troligtvis inte första gången som hon var kraftigt berusad. Hon har dock inte stört oss tidigare och jag tänker inte lägga mig i hennes alkoholvanor. Det som oroar är dock att hon inte hade någon koll och med tanke på att hon är storrökare och dessutom hade ett ljus (visserligen ett värmeljus) tänt i lägenheten har man ju anledning att sova med ett öppet öga och luktsinnet på helspänn kommande helger..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0