Pannkaka

090402

I veckan hade vi en heldag med jobbet vilken spenderades i Alingsås i sällskap med krögaren och grillmästaren Ulrik Lindelöv. Dagen gick ut på att vi, förutom att arbeta, fick laga mat tillsammans med Ulrik. Vi blev uppdelade i olika grupper och fick ansvara för olika rätter. Min grupp, bestående av Johanna och Ingemar, blev satta på att göra huvudrätten. Vi skämtade redan innan om att vi säkerligen skulle tabba oss, och mycket riktigt så gjorde vi det. Saken var den att jag och Johanna sattes att skala rotfrukter som vi sedan skulle hacka ner, koka med mjölk och sedan mixa. Både jag och Johanna utgick från att vi ansvarade för att göra soppan, varpå vi tyckte det var märkligt att den visade sig bli så pass tjock som den blev. Vi fortsatte att späda den i hopp om att få till en perfekt soppkonsistens då vi blev avbrutna av en kollega som undrade vad vi lagade. Då vi svarade soppa fick vi beskedet om att den tillverkades av en annan grupp. Vi stod alltså och höll på att förstöra varån puré som skulle serveras till kalvkött! Givetvis blev det samling, "banningar" från mästerkocken, pikar och en massa skratt. Vi började genast fråga efter maizena eller mjöl i ett försök att reparera skadan, men Ulrik, mästerkock som han är, menade att vi istället skulle servera "purén" (hade nu konsistensen av barnmatspuré) som en blankett. Tydligen något han snappat upp i Frankrike, vilket inte var oss emot. Visade sig smaka riktigt gott men givetvis hade ursprungsidén varit bättre. Var bara att bjuda på den tabben medan kommentarerna fortsatte att hagla under kvällen.

Nu har jag det alltså svart på vitt att jag inte hör hemma i ett kök. Dags att lämna över alla de syssorna till K med andra ord..  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0